چگونه در بازار طلا سرمايه گذاري كنيم؟
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
چگونه در بازار طلا سرمايه گذاري كنيم؟
دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 ساعت 11:0 | بازدید : 462 | نویسنده : علی | ( نظرات )

در حالت كلي كساني كه به دنبال سرمايه گذاري در بازار طلا هستند به سه دسته تقسيم مي‌شوند:

1.آن‌هايي كه به صورت فيزيكي و مستقيم  طلا و يا طلاي اب شده خريداري مي‌نمايند.

2.آن‌هايي كه با خريد سهم اي تي اف ETF (صندوق هاي قابل معامله در بورس) در بازار طلا به سود مورد نظر دست مي‌يابند.

و يا آن‌هايي كه در بازار كالاي مربوطه به خريد و فروش طلا و يا شمش طلا اقدام مي‌كنند.

هر فرد با توجه به شرايط و محدوديت‌هاي خود شيوه‌ي منحصر به فردي را در پيش مي‌گيرد براي مثال:

سرمايه گذاران مبتدي ممكن است اقدام به خريد سكه كنند، در حالي كه سرمايه گذاران خبره و حرفه‌اي تر استراتژي‌هاي متفاوتي را در اين بازار به كار گيرند.

 

 

چندين راه براي سرمايه گذاري در بازار طلا وجود دارد:

خريد خود فلز طلا، خريد سهام هاي طلا و يا استفاده از قرارداد اختيار طلا كه در ادامه‌ي همين مقاله راجع به ان توضيح خواهيم داد. 

 

افراد مبتدي كه وارد بازار سرمايه گذاري طلا مي‌شوند معمولا نسبت به خريد شمش طلا و سكه كشش بيشتري دارند. اگرچه سرمايه گذاري در صندوق‌هاي اي تي اف ETF (صندوق قابل معامله در بورس) بازار طلا و يا خريد سهام هاي معادن طلا، فرايند راحت‌تر و كم هزينه‌تري براي سرمايه گذاري محسوب مي‌شود. ولي سرمايه گذاران حرفه‌اي ممكن است وارد معاملات فردايي طلا شوند. (به معاملاتي گفته مي‌شود كه بر اساس پيش بيني سرمايه گذاران در مورد نرخ طلاي فردا انجام مي‌گيرد و در واقع سرمايه گذاران مي‌كوشند تا با حدس درست درباره‌ي بالا پايين شدن قيمت طلا به سود دست يابند.)

 

شمش هاي طلاي چيده شده در كنار هم

 

خريد شمش و سكه طلا

در مقايسه با بازار كالاهاي ديگر، طلا بيشتر در دسترس عموم قرار دارد و هر كسي مي‌تواند به راحتي آن را در قالب شمش و يا سكه از بازار طلا خريداري نمايد.

شمش‌هاي طلا در اندازه و شكل‌هاي مختلفي وجود دارد. با اين وجود سكه انتخاب مطمئن‌تري براي سرمايه گذاران مبتدي محسوب مي‌شود. سكه ها در دو نوع طرح قديم و جديد در بازار موجود است. به سكه هايي كه از سال 1358 تا 1370 ضرب ‌اند سكه‌ي طرح قديم و به سكه هايي كه از سال 1370 به بعد ضرب شده‌اند سكه‌ي طرح جديد (سكه امامي) گفته مي‌شود. اگرچه اين دو نوع سكه از نظر عيار تفاوتي باهم ندارند اما معمولا خريد سكه ي طرح جديد (امامي) براي سرمايه گذاري توصيه مي‌شود. به ياد داشته باشيد در هنگام خريد از مورد اعتماد بودن فروشنده (چه به صورت انلاين و چه در بازار طلا) اطمينان حاصل نماييد.

 

همان طوري كه مي‌دانيد نحوه‌ي نگهداري از سكه هاي طلا نيز حائز اهميت است مي‌توان آنها را در يك گاو صندوق خانگي و يا صندوق امانات بانك نگهداري كرد.

فراموش نكنيد كه اگر تعداد سكه هايتان زياد است بايد آن ها را بيمه كنيد!

 

جواهرات و زيورالات با طرح هايي مدرن در كنار هم

 

سرمايه گذاري با زيور الات

جواهراتي همچون طلا نه تنها مي‌توانند به عنوان زيورالات مورد استفاده قرار گيرند بلكه مي توانند سرمايه نيز باشند. براي ارزشمندتر كردن طلا و همين طور زيبا و شكيل كردن آن معمولا طلا را با فلزات ديگري تركيب كرده و الياژ هاي گوناگوني از آن را تهيه مي‌كنند. حتي گاهي اين جواهرات داراي ارزش معنوي نيز هستند. خصوصا زماني كه از عزيزي به ارث مي‌رسند و به عنوان ميراث و ياد گاري بر جاي مي‌مانند.

 

اگر هدف شما تنها سرمايه گذاري باشد خريد جواهرات انتخاب چندان معقولي به نظر نمي‌رسد. چرا كه با هزينه‌هاي اضافه شده بر طلاي مورد نظر مانند اجرت، ماليات بر ارزش افزوده و سود، قيمت تمام شده‌ي آن نسبت به طلاي اب شده بسيار بيشتر مي‌شود. در ضمن فراموش نكنيد كه هميشه پيش از خريد طلا درصد خلوص آن را چك كنيد تا طلاي 14 قيراطي را به اسم طلاي 18 قيراطي به شما نفروشند.

اگرچه سرمايه گذاري در بازار طلا نسبت به سرمايه گذاري در بازار نفت يا بازار موادغذايي راحت‌تر است اما چندان هم بدون دردسر نيست! چرا كه هزينه‌هاي مبادله، نگهداري و بيمه نيز به آن اضافه خواهد شد و

از آنجايي كه سرمايه گذاران بيشتر جذب بازار هاي سيال و كم ريسك مي‌شوند. ممكن است به سرمايه گذاري در صندوق هاي اي تي افETF  (صندوق قابل معامله در بورس) توجه بيشتري نشان دهند.

 

مقدار شاخص سهام طلا و بورس روي وبسايت مربوطه و صفحه موبايل

 

خريد سهام طلا

در حالت كلي قيمت سهام طلا نسبت به خود طلا افت و خيز بيشتري دارد. شركت‌هاي مستقل و فعال اين زمينه نيز گاهي در اين بالا و پايين شدن قيمت تاثيرگذار هستند. حتي گاهي عوامل سياسي و محيطي نيز روي قيمت سهام طلا تاثير گذارند. بنابراين سرمايه گذاري در صندوق هاي قابل معامله در بورس (ETF) كه داراي سهم طلا هستند. اگرچه ريسك بيشتري دارد ولي نسبت به خريد سكه و شمش، سود بيشتري نيز عايد سرمايه گذاران مي‌كند.

 

يك قرارداد كه روي ان خودكار طلايي و شمش طلا قراردارد كنار انپول و سكه هاي طلايي قرار گرفته است

 

خريد قرارداد هاي اتي طلا

سرمايه گذاران حرفه اي كه نمي‌خواهند سرمايه ي زيادي را در بازار طلا درگير كنند ممكن است به خريد قرارداد اتي طلا و يا خريد سهام اي تي اف (ETF) فكر كنند.

 

خريداران اين قراردادها اختيار دارند - هيچگونه اجباري براي آن ها وجود ندارد - كه دارايي خود (در اينجا طلا) را با قيمت مشخص و تعيين شده‌اي در مدت زمان مشخصي از زمان خريد آن قرارداد خريد و فروش كند. به بيان ساده‌تر شما طلاي امروز را به قيمت فردا خريد و فروش مي‌كنيد اين قراردادها مي‌توانند هم در زماني كه قيمت طلا بالا مي‌رود هم زماني كه پايين مي‌آيد مورد استفاده قرار گيرد. اگر حدس شما اشتباه باشد بيشترين ريسك خريد اين قرارداد كارمزدي است كه بابت خريد آن پرداخت كرده‌ايد.

 

سنگ طلاي استخراج شده از معدن

 

خريد سهام معادن طلا

اگر شما به هر دليلي نمي‌خواهيد مستقيما وارد بازار طلا شويد، مي‌توانيد خريد سهام معادن طلا را در نظر بگيريد اما هميشه حواستان باشد كه سهام طلا الزاماً با بالا پايين شدن شاخص طلا تغيير نمي‌كند. چرا كه  شركت‌هاي حفاري معادن براساس عملكرد فردي و با توجه به سود و زيان وارد شده بر شركت خود اقدام به خريد و فروش سهام مي‌كنند و با توجه به اين موضوع ارزش سهام آن‌ها از يكديگر متمايز مي‌شود وهيچ اطمينان و دارايي فيزيكي در صورت عدم موفقيت شركت مذكور براي شما وجود ندارد.

در پايان بايد گفت اگر به خريد طلا به چشم يك سرمايه گذاري مستقل و استراتژي تنوع سبد سرمايه گذاري‌هاي خود فكر مي‌كنيد اي تي اف ها و يا همان صندوق‌هاي مورد معامله‌ي بورس (ETF) بهترين انتخاب هستند. ولي اگر ريسك پذير نيستيد و نياز به اطمينان خاطر داريد خريد طلا يا طلا ابشده و مالكيت فيزيكي بر روي آن انتخاب بهتري براي شماست.

همچنين سرمايه گذاري از نوع طلا را در سايت tgju بخوانيد

منبع

 




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 73
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 537
:: بازدید ماه : 4853
:: بازدید سال : 17891
:: بازدید کلی : 43298